Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu/ osoby (NIP/ PESEL),
  • dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w Kroku 1 pkt 3,
  • upoważnienie oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek. 

Sprawdź, jak dostarczyć oryginał pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową w sekcji Co powinieneś wiedzieć.

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.

Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze  Zarejestruj firmę – uzyskaj numer EORI

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.

KROK 0

Zaloguj się Zaloguj się na PUESC

KROK 1

Wypełnij formularz WDWZ001

  1. Wybierz na PUESC formularz WDWZ001 Zażalenie.
  2. Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

Zażalenie wnosi się do właściwego organu właściwego do rozpatrzenia zażalenia za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienia.

Jako organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia wybierz organ podatkowy wyższego stopnia.

W przypadku wydania postanowienie w pierwszej instancji przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektora izby administracji skarbowej, zażalenie na postanowienie rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu zażaleniowym.

W przypadku wydania w pierwszej instancji przez naczelnika urzędu celno-skarbowego decyzji, o której mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, odwołanie od tej decyzji rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym.

Zasada ta ma również zastosowanie do postanowień wydanych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w sprawach, o których mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ww. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Pamiętaj! We wniosku możesz wskazać dane osoby do kontaktu (e-mail, telefon). Pracownik organu prowadzącego sprawę będzie mógł wykorzystać je do bieżących kontaktów w toku sprawy.

  1. Dołącz załączniki, które chcesz przesłać razem z formularzem:
  • dokumenty potwierdzające istnienie przesłanek do uchylenia lub zmiany postanowienia w trybie zażaleniowym.
  • jeżeli nie z własnej winy nie złożysz zażalenia w terminie, wówczas do zażalenia załącz wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia zażalenia.

Uwaga! Załączniki, które składasz razem z wnioskiem, muszą być w formie skanów w formacie PDF. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 10 MB.

  1. Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2

Podpisz wniosek

Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosku.

  1. Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.

Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

Twój wniosek trafi do weryfikacji.

Uwaga!  Dodatkowo korespondencję możesz otrzymać także na wskazany przez ciebie w toku sprawy adres e-mail, adres ePUAP lub adres do doręczeń.

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

Postanowienie w sprawie zażalenia zostanie wydane w ciągu 2 miesięcy od wpływu wniosku. W tym czasie organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia, do którego złożyłeś wniosek sprawdzi kryteria i warunki niezbędne do rozpatrzenia zażalenia. W trakcie postępowania możesz otrzymać następujące informacje związane z twoim wnioskiem:

  • Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie braków formalnych. Znajdziesz je w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Wezwanie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Prześlij brakujące dokumenty lub wyjaśnienia zgodnie z treścią wezwania – skorzystaj z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].

Jeżeli nie uzupełnisz braków formalnych w wyznaczonym terminie twoje zażalenie zostanie pozostawione bez rozpatrzenia.

  • Jeśli organ administracji skarbowej przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
  • Przed wydaniem postanowienia w sprawie twojego zażalenia, organ rozpatrujący twoje zażalenie wyda zawiadomienie o możliwości wypowiedzenia się w sprawie. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Zawiadomienie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

W ciągu 7 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Swoje stanowisko możesz przesłać korzystając z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].

Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo, a nie obowiązek.

Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta. Korespondencję możesz otrzymać także na e-mail i adres osoby do kontaktu, którą wskażesz we wniosku.

KROK 5

Odbierz postanowienie 

Po rozpatrzeniu twojego zażalenie, organ odwoławczy skarbowej wyda ci postanowienie, w którym:

  • utrzyma w mocy postanowienie organu pierwszej instancji albo
  • uchyli postanowienie organu pierwszej instancji:
    • w całości lub w części - i w tym zakresie orzeknie co do istoty sprawy lub uchylając to postanowienie - umorzy postępowanie w sprawie,
    • w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli postanowienie to zostało wydana z naruszeniem przepisów o właściwości, albo
  • umorzy postępowanie zażaleniowe,
  • uchyli w całości postanowienie organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania dowodowego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę, organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
  • uchyli lub zmieni zaskarżoną postanowienie.

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś postanowienie:

  1. Zaloguj się na swoje konto.
  2. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  3. Odszukaj dokument o nazwie Postanowienie. Podpisz i odeślij UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia). Zapoznaj się z dokumentem – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
  1. Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanego postanowienia, możesz złożyć na nie skargę do sadu administracyjnego. Możesz to zrobić za pomocą formularza WDWZ001 Zażalenie.

UWAGA! Skargę do sądu można złożyć w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Jak dostarczyć oryginał upoważnienia

  1. Jeśli jesteś upoważniony do złożenia wniosku, musisz dołączyć do wniosku upoważnienie, z którego wynika zakres twoich uprawnień oraz skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej. Nie dotyczy to osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu, czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

  2. Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej przekaż do organu właściwego do rozpatrzenia wniosku. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • dołącz do wniosku upoważnienie elektroniczne, tj. podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego status AEO lub posiadającego pozwolenie na uproszczenia celne, albo

  • prześlij dokumenty pocztą tradycyjną na adres organu właściwego do rozpatrzenia wniosku.

  1. Jeżeli twoje pełnomocnictwo jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych nie musisz składać odrębnego pełnomocnictwa. Wystarczy, że się powołasz na tą okoliczność we wniosku.

Co w szczególności musisz wiedzieć o zażaleniu   

  1. Organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia nie może wydać postanowienia na twoją niekorzyść, (np. gdy organ podatkowy pierwszej instancji wyda postanowienie o nałożeniu kary, organ odwoławczy nie może nałożyć kary w wyższej kwocie), chyba że zaskarżone postanowienie rażąco narusza prawo lub interes publiczny.

  1. W sprawach akcyzowych, hazardowych, INTRASTAT oraz urzędowego sprawdzenia, zażalenie automatycznie wstrzymuje wykonanie postanowienia wydanego w pierwszej instancji, jeżeli postanowieniu nie został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

  1. Zażalenie na postanowienie musisz wysłać w terminie 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienie lub od daty doręczenia ci zawiadomienia o:

  • złożonych przez spadkodawcę zażaleniach na postanowienie,

  • postanowieniach wydanych na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, jeżeli nie upłynął termin płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej lub termin płatności rat,

  • postanowieniach, które zostały doręczone spadkodawcy, a w dniu jego śmierci nie upłynął jeszcze termin do złożenia zażalenia.

  1. Organ, do którego wpłynęło zażalenie, przekazuje je wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania zażalenia, chyba że w tym terminie wyda postanowienie w trybie art. 226 Ordynacji podatkowej (postanowienie w trybie autokontroli).

  2. Organ, przekazując sprawę, jest obowiązany ustosunkować się do przedstawionych przez ciebie zarzutów i poinformować cię o sposobie ustosunkowania się do nich. Nie dotyczy spraw, w których organem odwoławczym jest ten sam organ, który wydał zaskarżone postanowienie.

  3. Organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia może również stwierdzić w formie postanowienia:

  • niedopuszczalność zażalenia,

  • uchybienie terminowi do wniesienia zażalenia,

  • pozostawienie zażalenia bez rozpatrzenia, jeżeli nie zawarłeś zarzuty przeciw postanowieniu, nie określiłeś istoty i zakresu żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz nie wskazałeś dowodów uzasadniające twoje żądanie.

  1. Postanowienia w tych sprawach są ostateczne, czyli nie służy na nie zażalenie/odwołanie. Można je tylko zaskarżyć do sądu administracyjnego.

  2. Organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia może przeprowadzić, na twoje żądanie lub z urzędu, dodatkowe postępowanie w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie, albo zlecić przeprowadzenie tego postępowania organowi, który wydał postanowienie.

  3. Do czasu wydania postanowienia przez organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia, możesz cofnąć zażalenie, chyba że zachodzi prawdopodobieństwo pozostawienia w mocy postanowienia wydanego z naruszeniem przepisów, które uzasadnia jego uchylenie lub zmianę.

  4.  W takiej sytuacji organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia odmówi ci uwzględnienia cofnięcia zażalenia.

Co to jest przywrócenie terminu do wniesienia zażalenia

  1. Jeżeli do wniosku zażalenia załączysz wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia zażalenia, musisz uprawdopodobnić, że uchybienie nastąpiło nie z twojej winy. Termin na złożenie takiego wniosku, to 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jednocześnie z wniesieniem podania należy dopełnić czynności, dla której był określony termin. Oznacza to, że wniosek ten stanowi załącznik do zażalenia, które jest składane po terminie.

  2. W sprawie przywrócenia terminu do wniesienia zażalenia postanawia ostatecznie organ podatkowy właściwy do rozpatrzenia zażalenia.

  3. Jeżeli nie zgodzisz się z rozstrzygnięciem w sprawie przywrócenia terminu do wniesienia zażalenia, możesz złożyć na nie zażalenie.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WDWZ001 Zażalenie

Formularz wniosku o w sprawie zażalenia/przywrócenia terminu do wniesienia zażalenia.

  1. DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP]

Formularz przesłania dokumentu do sprawy, która jest w trakcie obsługi w urzędzie.

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.

Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Wniosek możesz złożyć również papierowo do właściwego organu określonego w KROKU 1 punkt 2.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

      Zaloguj do Help Desk SISC (strona otwiera się w nowym oknie)

  • e-mail – helpdesk-eclo@mf.gov.pl
    • w polu temat wpisz nazwę usługi,
    • w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
    • wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),
  • telefon – 33 483 20 55

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Opis w przygotowaniu.

Strony w serwisie ISAP (Internetowy System Aktów Prawnych) otwierają się w nowych oknach przeglądarki:


 

Informacje o publikacji

Pierwsza publikacja: 09.11.2021 15:24 Monika Damentko
Komórka odpowiedzialna: Departament Systemu Podatkowego w MF