Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- podstawowe dane podmiotu/ osoby (NIP/ PESEL),
- dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w Kroku 1 pkt 3,
- upoważnienie oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek.
Sprawdź, jak dostarczyć oryginał pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową w sekcji Co powinieneś wiedzieć.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
KROK WSTĘPNY
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę – uzyskaj numer EORI
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.
KROK 0
Zaloguj się Zaloguj się na PUESC
KROK 1
Wypełnij formularz WDWZ001
- Wybierz na PUESC formularz WDWZ001 Zażalenie.
- Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Zażalenie wnosi się do właściwego organu właściwego do rozpatrzenia zażalenia za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienia.
Jako organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia wybierz organ podatkowy wyższego stopnia.
W przypadku wydania postanowienie w pierwszej instancji przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektora izby administracji skarbowej, zażalenie na postanowienie rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu zażaleniowym.
W przypadku wydania w pierwszej instancji przez naczelnika urzędu celno-skarbowego decyzji, o której mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, odwołanie od tej decyzji rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym.
Zasada ta ma również zastosowanie do postanowień wydanych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w sprawach, o których mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ww. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Pamiętaj! We wniosku możesz wskazać dane osoby do kontaktu (e-mail, telefon). Pracownik organu prowadzącego sprawę będzie mógł wykorzystać je do bieżących kontaktów w toku sprawy.
- Dołącz załączniki, które chcesz przesłać razem z formularzem:
- dokumenty potwierdzające istnienie przesłanek do uchylenia lub zmiany postanowienia w trybie zażaleniowym.
- jeżeli nie z własnej winy nie złożysz zażalenia w terminie, wówczas do zażalenia załącz wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia zażalenia.
Uwaga! Załączniki, które składasz razem z wnioskiem, muszą być w formie skanów w formacie PDF. Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 10 MB.
- Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz wniosek
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosku.
- Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
Twój wniosek trafi do weryfikacji.
Uwaga! Dodatkowo korespondencję możesz otrzymać także na wskazany przez ciebie w toku sprawy adres e-mail, adres ePUAP lub adres do doręczeń.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Postanowienie w sprawie zażalenia zostanie wydane w ciągu 2 miesięcy od wpływu wniosku. W tym czasie organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia, do którego złożyłeś wniosek sprawdzi kryteria i warunki niezbędne do rozpatrzenia zażalenia. W trakcie postępowania możesz otrzymać następujące informacje związane z twoim wnioskiem:
- Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie braków formalnych. Znajdziesz je w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Wezwanie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
Prześlij brakujące dokumenty lub wyjaśnienia zgodnie z treścią wezwania – skorzystaj z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].
Jeżeli nie uzupełnisz braków formalnych w wyznaczonym terminie twoje zażalenie zostanie pozostawione bez rozpatrzenia.
- Jeśli organ administracji skarbowej przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
- Przed wydaniem postanowienia w sprawie twojego zażalenia, organ rozpatrujący twoje zażalenie wyda zawiadomienie o możliwości wypowiedzenia się w sprawie. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Zawiadomienie”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia), będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
W ciągu 7 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Swoje stanowisko możesz przesłać korzystając z formularza DDS0001 Dokument do sprawy [SEAP].
Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo, a nie obowiązek.
Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta. Korespondencję możesz otrzymać także na e-mail i adres osoby do kontaktu, którą wskażesz we wniosku.
KROK 5
Odbierz postanowienie
Po rozpatrzeniu twojego zażalenie, organ odwoławczy skarbowej wyda ci postanowienie, w którym:
- utrzyma w mocy postanowienie organu pierwszej instancji albo
- uchyli postanowienie organu pierwszej instancji:
- w całości lub w części - i w tym zakresie orzeknie co do istoty sprawy lub uchylając to postanowienie - umorzy postępowanie w sprawie,
- w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli postanowienie to zostało wydana z naruszeniem przepisów o właściwości, albo
- umorzy postępowanie zażaleniowe,
- uchyli w całości postanowienie organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania dowodowego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę, organ właściwy do rozpatrzenia zażalenia wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
- uchyli lub zmieni zaskarżoną postanowienie.
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś postanowienie:
- Zaloguj się na swoje konto.
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Odszukaj dokument o nazwie Postanowienie. Podpisz i odeślij UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia). Zapoznaj się z dokumentem – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
- Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanego postanowienia, możesz złożyć na nie skargę do sadu administracyjnego. Możesz to zrobić za pomocą formularza WDWZ001 Zażalenie.
UWAGA! Skargę do sądu można złożyć w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia.